Державні публічні закупівлі

До архітектури Одеської філармонії

Переглядів: 110 Дата публікації: 11 вересня 2021 года

Одне з найкрасивіших будівель Одеси - будівля Одеської філармонії, колишня Нова Біржа, було побудовано в 1894-1899 рр.

До архітектури Одеської філармонії

Рішення про будівництво Нової Біржі було викликано зростанням торгових угод у процвітаючій Одесі. Стара будівля Біржі (тепер в ньому розташовується міськвиконком) стало тісним і незручним.

Був оголошений Всесвітній конкурс на створення кращого ескізного проекту, покликаного принести Одесі славу комерційного центру Новоросійського краю.

Фіналістами конкурсу стали: академік А.Трембіцкій, О.Багдановіч і професор В. Шретер, але перша премія була присуджена молодому архітекторові, вихідцю з Чехії, Вікентію Прохаско. Далі ескізний проект був переданий більш досвідченому і маститому архітектору, найбільш шанованому виконавцю як приватних, так і міських замовлень, міському архітекторові Олександру Бернардацці.

Той адаптував ідею, надав їй своє бачення і розробив робочий проект будівлі Нової Біржі.

Будівля була запроектована О.Бернардацці в 1894-1899 рр. у співпраці з арх. Г.Лонським, скульпторами Б.Едуардсом, М.Молінарі, Л.Менціоне, художниками Кассіолі і Н.Каразіним.

Нову товарну біржу побудували на перетині вул.Пушкінської, 17 і Поліцейської, 15 (тепер вул. І.Буніна). Будинок побудований в стилі пізньої італійської готики Флорентійського типу, багато в чому цитує знаменитий палаццо Дукале у Венеції. Фундамент з бутової плити і цегли, цоколь і стіни з бутових плит і штучного каменю. Великі поліхромні поверхні стін фасадів облицьовані ангобірованними плитами і розчленовані великими стрілчастими вікнами з крученими мармуровими колонами і вітражними заповненнями.

Вражає парадний вхід в будівлю з боку вул. Бунина. Величезна парадна лоджія, висотою 21 м., з відкритими широкими мармуровими сходами з ростральними колонами, прикрашеними кулями з кольорового скла з внутрішнім підсвічуванням.

До архітектури Одеської філармонії

У капітелях колон фігури риб, які уособлюють космічні сили і воду, які тримають на своїх спинах сферичну модель Землі в вигляді кулі.

У двох місцях на колонах представлені два символу: корабель і дракон, що виконують роль свічників. Корабель - символ морської торгівлі, дракон - захисна функція - сила.

На стільцях баз колон дублюються два види барельєфів: якір з мотузкою, знак корабля з пересічними прапорами, емблемами влади.

Якір як символ надійності, удачі в морські мандри схрещений з кадуцеєм, емблемою торгівлі. Його зображення неодноразово повторюється в будівлі.

Другий барельєф вже не тільки морську, а й торгову тематику. «Обрамлення великої арки лоджії з рельєфом і інкрустаціями було виконано зі штучного каменю в Відні.

Зовнішнє скульптурне обрамлення арочного отвору красномовно свідчить про функціональне призначення будівлі. Тут чергуються два типи розеток. На першому зображені: колесо фортуни, яке уособлює успіх і щастя, а також повороти людської долі. З двох сторін колесо вінчають крила - символ божественного правосуддя і швидкості, блискавки і рогу достатку, що несуть процвітання і багатство. Таким чином, відвідувачам дається натяк на справедливий висновок договорів, спрямованих на збагачення і процвітання. Тематика другого типу розеток носить виключно сільськогосподарський характер.

Композиція оточена молодими листочками і в цілому вказує на символи землеробства, на них зображені сніп пшениці, стіг сіна, численні знаряддя праці: вила, коса, лопата, плуг, серп, граблі. Це закономірно, так як основним видом товарів, що поставляються з Одеси було зерно. Крім цього внутрішню сторону арки прикрашають гірлянди з фруктів, оповитих стрічкою: виноград, груші, гранати, ананаси і ін. Символізують родючість, достаток.

(А.Кадуріна. Символіка в архітектурному декорі. Од., 2015 г.)

Лоджія з вестибюлем становить один простір. Перекриття над входом в формі небесного своду, прикрашене 12 знаками зодіаку. Фон і купол виконані кольоровою мозаїкою під колір неба. Звід, що символізує небеса включає зображення зодіакального пояса, що проходить в площині екватора, розділений на 12 зодіакальних будинків. По боках світла присутні букви на німецькій мові, що позначають сторони світу.

Особливо почесною символікою оточений бюст А. Бернадацці, встановлений в 1901 р вдячними одеситами. В лапах орла, що простягнув крила над скульптурним портретом архітектора, сувій, з пояснювальним написом - «В ознаменування 50-річної діяльності архітектора, будівельника Біржі Олександра Йосиповича Бернардацці».

Стелі вестибюля і залу дерев'яні з розписом і позолотою. Зал купецького зібрання перекритий бетонним склепінням. У фризі під стелею розміщуються 6 живописних полотен розміром 2,3 х 8,5 м, автором яких був відомий в Росії художник Микола Іванович Каразін.

Сюжети присвячені сценам з розвитку торгової життя в різні епохи: Античний світ - Еллада, Асирія, Єгипет, Фінікія, Ефіопія, відкриття Америки - Старий і Новий світ, народи камєяного віку, народи Росії, Скіфи, мінова торгівля, народи північних околиць і прилеглих Сибіру, Китаю, Японії, Новгородська республіка, Ганзейського союзу, початок договірного права, нотаріат, Константинополь, Левантійська народність, Індія.

Над вхідними дверима в Великому залі три картини в напівкруглих монетах, написані флорентійським професором Кассіолі. Вони уособлюють Землеробство - сидить дівчина (богиня родючості), що тримає в руках серп, букет з колосків пшениці - несучі достаток. Зліва біля руки богині ангел з букетом квітів, немов благословляє на хороший урожай. Картина «Торгівля» - зображена жінка з німбом, що сидить на троні. Картина «Промисловість» - зображені людські фігури, знаряддя праці, димлячі труби.

Цікаві зображення трьох дівчат, намальованих над входом на балкон в сходовому холі. Однозначної розшифровки цих картин немає.

Пишність Великої зали неможливо оцінити без потоків світла з високих стрілчастих в готичному стилі вікон. У ті часи неоготики ажурні троянди, розетки, мандали виступали як найсильніші солярні знаки, уособлювали захист від проникнення темних сил. Нарівні з драконами і левами оберігали найбільш незахищені місця в будинку - вікна.

 

До архітектури Одеської філармонії

Тема достатку і родючості в залі відображають рослинні візерунки на деревєяних панелях стелі, а в нішах розташувалися жіночі та чоловічі фігури, що вказують на дуалізм світу. Вони тримають в руках факели, що несуть світло. Стіни покриті двома видами символічних малюнків смуг, що чергуються. На першій шпальті зображені колоски пшениці, що символізують достаток і родючість, тризуб, який уособлює владу над стихією води і ваги, говорять про справедливість угод. Друга смуга розміщує два морських символа: корабель - знак морської торгівлі і благополуччя і риба-образ життєдайної сили води. Їх обєєднує розташований по центру знак згоди і примирення «кадуцей». Всі зображення чергуються з ліліями - символами королівської влади.

Теперішню сцену обрамляють барельєфи: кадуцей - представляє вісь симетрії композиції, атрибути Меркурія бога торгівлі. Жезл символізує мир і асоціюється з двома зміями у світового древа - еволюцією розвитку. Вінчають його крила вказують на швидкість Меркурія. У середній частині кадуцею, що приносить удачу в торгівлі, прикріплені ваги з двома чашами правосуддя. Два схрещених якоря символ морської удачі. Листя лавра - пошана і слава, дубові гілки виступають як знак царської влади, довголіття і сили.

Після відкриття філармонії в 1924 р в інтер'єрі будівлі з'явилися кілька нових барельєфів з музичними символами - ліра і зображення скрипкового ключа.

Особливою красою і романтизмом виділяється внутрішній дворик, який несе в своїй архітектурі риси архітектури півдня Італії. Красиві лоджії і різьблені галереї, що спираються на кронштейни у вигляді драконів, але тут дракони, що виконують і охоронну функцію, більш люті, готові захищати фінансове благополуччя.

До архітектури Одеської філармонії

Рослинний орнамент газони, деревця в діжках нагадують дворики Венеції, Пізи і інших південних приморських міст Італії. Ймовірно, тому цей дворик має ще назву «Італійський» або «Венеціанський».

Будівля Нової Біржі (тепер філармонії), побудована в стилі флорентійської неоготики, є одним з найкрасивіших будівель не тільки Одеси, але і всього півдня України.

Інна Арутюнова,
краєзнавець,
член спілки журналістів України,
член обласного товариства охорони пам'яток
Поділитися в соцмережах
Реклама
Інформаційне повідомлення
.
Відвідувачі, які знаходяться в групі Гости, не можуть залишати коментарі до даної публікації.

Календарь событий

 

ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
 
     
 

Відео звіти з концертів

Артисти нашої філармонії

Фотоальбоми